Dialekter och talfel.

För två år sedan flyttade jag från staden med dialekten från helvetet till staden där alla pratar som Emil i Lönneberga. Som bönder alltså. Det är ingen vacker dialekt, men det kan jag stå ut med. MEN, SNÄLLA (!!!) sluta säga "här vid" och "där vid" i slutet av varenda jävla mening! Det är svenskafel och ingenting annat. Jag ska exemplifiera med vad en man sa på jobbet:

Man: Jag vill ha en Göteborgs Rapé där vid.
Jag: Där vid VAD?!

Okej, nej så sa jag inte...
Det jag vill komma fram till är att Ni slänger er med dessa ord som fjortisar gör med "typ" och "liksom". Inse att "här vid" och "där vid" inte fyller någon som helst funktion i slutet av en mening utan bara är FRUKTANSVÄRT irriterande! Så irriterande att jag snart stryper någon! Här vid.
.



Nej jag är inte bitter. Bara uppmärksam.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0