NAM NAM - vad sugen man blir
Det var en varm sommardag i början av 1990-talet. Familjen var ute och reste i den gula Volvon. 30 grader i solen och 40 grader i bilen. Air condition, vad är det? Barnen i baksätet gnällde och försökte undvika mammans svettiga lår. Pappans ansiktsfärg blev en nyans rödare för varje gång som ett hårstrå på hans lårs baksida fastnade mellan träkulorna på sätesöverdraget.
Varför i helvete köpte jag ett överdrag med kulor?, förbannade pappan sig själv.
Det var hög tid för glasspaus.
- Vill ni ha glass?, undrade pappan och ett jubel utbröt bland de tre små barnen.
- Jag vill ha en STORSTRUT, skrek den yngsta och mest bortskämda ungen. Pappan protesterade inte. Han visste bättre.
Mamman och det äldsta barnet lade fram sina önskemål och så var det bara mellanbarnet kvar.
Anja, 8 år, tittade ut genom bilfönstret. På en stor reklampelare såg hon något som såg ut som en vit pinnglass med röda ränder och texten ”NAM NAM – jordgubbssmak”.
- DEN VILL JAG HA!, skrek Anja. NAM NAM MED JORDGUBBSSMAK!
Pappan, mamman och den äldre brodern brast ut i ett unisont gapskratt.
- Nej Anja, det där är ingen glass, fick mamman fram mellan skrattattackerna.
- Vad är det då?, frågade Anja surt.
- Det är kondomer!, vrålade storebrorsan.
Vad ”kondomer” var visste inte Anja. Och när mamman förklarade vad det var ville Anja inte längre ha någon glass.
Den mest bortskämda fick alltid minst halva glassen att hamna utanför, dvs ingen behövde fråga vad hon ätit!
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA!
Och som vi alla vet har storleken betydelse.
Haahaaahaaa, riktigt kul anekdot!
Tack Martin, bloggen är som gratisterapi för mig ;)